Ærlighet er ingen skam

Gravidlappen

Gravidlappen – DEN følelsen!

NÅR ER DETTE OVER?! Det var i det minste det jeg tenkte da jeg gikk gravid de siste månedene. Jeg var aktiv i jobb hele svangeskapet, og kunne gå turer og var liksom ikke begrenset på noen måte i over lang tid. Jeg følte meg slett ikke gravid. Ikke slik ‘’alle’’ andre er gravide. For mange er vel graviditet en slags sykdom, eller en fin unnskyldning til å ikke jobbe. (Selvsagt er det mange som opplever store smerter og ubehag, og graviditeten blir faktisk en form for sykdom. Men heldigvis slapp jeg unna alt dette.) Eneste var at jeg var veldig trøtt i 3.måned, og uteblitt mens. Sant som det skal sies, så var søvn en mangelvare på slutten av svangerskapet. Magen var i veien, babyen sparket, måtte gjentatte ganger opp på do og plutselig ligger man der å svetter som om man har løpt maraton!

929.JPGDagen for forventet menstruasjon tok jeg testen. Den kom jo ikke klokka 12 som den pleier!

Magen lot vente på seg lenge før jeg virkelig så gravid ut. Jeg selv derimot syntes magen ble større og større for hver dag! For en flott og stor mage tenkte jeg stadig da jeg så meg selv i speilet.  Ser jeg tilbake på bildene nå må jeg le litt. Jeg ser jo faktisk bare litt oppblåst ut.

Jeg følte meg som en hval, men var tynn som ei flis…. :/

Jeg hadde en flott tid som gravid. Storkoste meg og gikk stadig i de trangeste klærne jeg kunne finne i klesskapet. Det var viktig for meg å kunne vise at jeg var gravid. Jeg var utrolig stolt av den flotte magen, og følelsen av å ha en litenspire voksene i magen var utrolig. Nesten for godt til å være sant. Tenk at min samboer og jeg skulle bli en liten familie. En ubeskrivelig flott følelse!

Svangerskapsukene gikk utrolig sent i starten. Jeg skulle venne meg til den nye tilværelsen som gravid, gikk å ventet på alle symptomene og var stort sett bekymret natt og dag for at den lille skulle ha det godt. Til omtrent alle døgnets tider leste jeg om hva som skjer fra uke til uke. Kunne man lest om hva som skjedde time for time ville jeg nok gjort det også! En panisk tilstand om å vite alt. For et slit! Men utrolig spennende. Jeg fikk ikke nok. Og kunne lese det samme om og om igjen uten å gå lei. Jeg følte det var betryggende å lese. Men en skal  vær var på hva man leser på nettet. Plutseligsitter du der og er overbevist om at du har fått en uhelbredelig sykdom.

Jeg skrev dagbok svært ofte i starten. Den minste detalj skulle noteres. «Kjære dagbok. I dag feis jeg. Så spennende det er å være gravid. Kroppen oppfører seg på en helt annen måte.» I etterkant man man jo sitte å le av seg selv og lure på hvor om hjernen i det hele tatt var slått på. Tenke seg til at man blir så begeistret over å ha sluppet en fis. Noe som er så dagligdags! For en nybegynner. Nå ble dette satt litt på spissen på hva som står i dagboka, men du skjønner hvor jeg vil hen.

Ukene går plutselig unna, og jeg sover godt om nettene og kan gå flere minutter, og så timer uten å måtte lese om graviditeten. Normalisert tilstand er opprettet igjen, nesten ihvertfall, og man kan leve ganske normalt. Men hvor er så alle symptomene som man leser om?! Panikken inntar nok en gang. Hva om jeg ikke er gravid lengre? Etter nesten et nervøst sammenbrudd så er en time til legen bestilt.

«En gang til.» Gir legen beskjed om og starter for blodtrykksmåleren. Han sier ikke stort og jeg sitter med en puls som bekymrer legen. Han styrer videre med noe på dataen. Han ber meg slappe av og gratulerer med graviditeten. Alt ser normalt. Pulsen faller til langt under halvparten av hva han målte i sted. For en lettelse!

Fornøyd går jeg ut med papirer på at jeg er gravid. Nå er jeg virkelig gravid! Litt sånn som å få billappen. Man kan godt kjøre uten lappen, men det er først lovlig og gyldig når man får førerkortet som beviser at dette kan man!

Leave a Reply

