Diverse

Det bobler i magen! ANGST!

Daglig ligger jeg på sofaen for å kjenne etter om jeg kan kjenne noen spark. Men neida. Ikke et eneste ett. Jeg leser meg frem på nettet. Hvordan kjennes spark ut? Flere forum diskuterer dette og jeg må si at disse beskrivelsene virker helt meningsløse og ikke det granne til hjelp. Oppgitt kaster man fra seg mobilen i sofaen. Selv om man gjerne heller skulle ha kastet den ut av vinduet. Det er som om andre gravide ønsker å holde på hemmeligheten selv. Men så til min store overraskelse hadde jeg og en fiskehale som kilte meg på innsiden av magen! Vår lille baby gav livstegn på at alt står bra til. Du tror kanskje at nå endelig kan du slappe av når babyen lager livstegn? Neida. Nå starter en hel rekke andre bekymringer!

980.JPG

Her er jeg 7 uker på vei… Litt mer oppblåst enn vanelig. Men der og da trodde jeg magen var diger! IKKE akkurat…

Når du endelig kommer over kneika og føler at det å være gravid er noe du virkelig kan, så finner man straks ut av at så lenge man er første gangs gravid er man nybegynner på absolutt alt! Og til og med dem som ikke er gravide og har noensinne vært gravide vet mer enn deg.

Ta deg sammen! Det flotte med å være gravid er at alle graviditer er helt ulike, klart det finnes noen fellestrekk. Eller kanskje ganske mange fellestrekk. Men du er den eneste som opplever akkurat din graviditet. Om du klarer å innse dette er du allerede en mester i det å være gravid. Tørr å lytte til din kropp. Den forteller deg om du gjør noe feil, og det skal godt gjøres å klare å skade fosteret på noen måte som fører til en spontanabort. (Om det skjer, så er sannsynligheten stor for at du desverre ikke kunne gjort noe annerledes…) Med mindre du heller nedpå med alkhol, røyker som en skorstein, eller skulle være en av dem som faller utfor et stup.

Med andre ord, din lille spire ligger veldig godt beskyttet i magen din. Ikke vær redd for å leve som normalt. Og jeg skal ikke anbefale deg som ikke er vant til å trene om å starte på bodybuilding nå. DET er nok ingen god ide.

Det er herlig å kjenne at spiren beveger seg og har det godt. Selv om panikkanfallene kommer da man plutselig ikke kjenner noe. Venninner og internett prøvde å overbevise meg om at det er helt normalt. Og ved tiden når livstegnene ble hyppigere og mer tydeligere ble stillheten enda mer skummel.

Babyen kan faktisk ha sovedøgn, noe jeg ikke visste, eller som jeg nektet å tro da jeg var vant til å kjenne liv hver eneste dag og natt. Men så plutselig kunne jeg ikke kjenne noe på noen timer. VERSTE TIMENE I MITT LIV! Men det var før jeg fikk med meg poden hjem fra sykehuset. Det skal jeg nok fortelle mer om senere. Du tror alltid at du har opplevd det verste, men så kommer det verste av det verste!

Man kan jo spørre seg selv om alt er verdt det?  Du aner ikke. Å bli en familie er noe av det mest fantastiske jeg har opplevd. Det er så ubeskrivelig fantastisk å skape en familie sammen med den personen du elsker aller høyest. Du trodde kanskje du kjent din bedre halvdel? Du kjenner vel ikke hverandre ordentlig før man faktisk er igang med fødselen. Det er veldig sant det de sier om at urkvinnen trer frem.

Som mor må man tåle mye smerter på godt og vondt.  Og som partner må man finne seg i ganske mye, og prøve å se det positive i det hele og oppmuntre mor. DET kan jeg godt forstå ikke alltid er like lett! Når du om kvinne skal bli mamma er det noe som skjer med deg. Det er vanskelig å beskrive, men du kan ikke forvente å gå bort til en mammabjørn, ta ungen og komme deg vekk med livet i behold.

Så husk å takk din partner for alt de kan og ønsker å bidra med. Og sørg for å bli takket selv også!

Leave a Reply

