Hjemmelaga mat og barnemat

Hjemmelaga pizza!

Hjemmelaga pizza er vel og forblir en storfavoritt! I dag laget jeg en til oss alle sammen.

pizza

Sånn her, til 2 personer (et brett pizza)

  • ca 2 ss olje
  • halv pakke tørrgjør
  • ca 3-4 dl vann
  • hell på med mel til deigen ikke klisser seg fast i fingrene 😉
  • Karbonadedeig
  • ost
  • Så kan man være kreativ med tomater, løk osv
  • Pizzakrydder
  • kajennepepper
  • pepper

Og så…

Blander jeg lunket vann med gjør og olje. Rører litt rundt før jeg heller oppi melet. Jeg bruker stort sett grovmel. Når deigen slutter å klistre seg fast, så legger jeg den på et brett.

Jeg pleier sjeldent å sette til heving, men om du ønsker, hev tildobbel størrelse.

Når deigen er klar velger du selv om du ønsker å bruke gjevle eller bare bruke hendene slik jeg gjør. Jeg innbiller meg selv at deigen blir luftigere og bedre ved bare å bruke hendene. Spesielt siden jeg ikke hever deigen.

Man må ikke steke karbonadedeigen før man legger på pizzadeigen. Man kan eks legge saus/ketchup på bunnen, ost og så legge på kjøttet. Eller om du velger å steke først gjør du det på den “gamle” måten med ost på slutten, etterfulgt av krydder etter ønske. (Det gjorde jeg denne gangen)

Fordelen med å ikke steke kjøttet først, er at man sparer litt på kjøttet og kan lage flere pizza. Eventuelt spare til en annen middag 🙂

For at denne skulle kunne bli spist av poden, velger jeg å ikke tilsette salt. Vi har selv ikke godt av så mye salt 😉

Restene fryser jeg ned som nødproviant…

 

Leave a Reply

