Ærlighet er ingen skam · Diverse

Første dag i jobb!

Ja, tenk deg det. Fæle mamma forlater sin 2 måneder gamle sønn hjemme hos pappa! Nei vettu hva!? De tankene kan du holde for deg selv. Det er opp til hver enkelt mamma å bestemme når hun føler seg klar for å ut og jobbe. Andre småbarnsmødre jeg snakket med, kunne ikke tenke seg å jobbe enda. Og barna dems er nesten  8 måneder!

For meg var jeg klar ifra starten av svangerskapet at jeg ønsket ut i jobb så tidlig som mulig. Og det var svært viktig for meg at pappaen også fikk lære å kjenne sin sønn helt alene uten at jeg var til stedet. Og nå har de knyttet et ubeskrivelig bånd. Og for meg har det vært godt at han kan være avhengig av sin pappa også, og ikke bare meg. Selvfølgelig blir det på en litt annerledes måte da jeg fremdeles ammer. Godt han tar flaske! Så jeg har pumpa meg som ei ku i flere dager for å kunne jobbe. Har opparbeidet meg et lite fryselager slik at man kan stille opp på jobb litt spontant.

Kveldsvaktene jeg hadde var nesten utholdelig når man starter dagene sine klokkens seks på morgenkvisten! Det herlige er at vi har allerede begynt med leggerutiner. Og jeg kan ikke gi deg noen tips, dette falt seg veldig naturlig da vi merket at han begynte å bli overtrøtt allerede mellom syv og åtte på kvelden. Så når jeg ikke er hjemme før i tiden på kvelden blir dette i det seneste laget. Og uansett hvor korte vaktene på jobb blir det altfor slitsomt å holde på slik. Ut ifra de få vaktene jeg hadde fant jeg raskt ut at dette blir for slitsomt. Lange arbeidager som begynner tidlig er ingen problem! Da jeg er jo allerede våken.

Nå som han har hatt fedrekvote har det å stille opp på jobb på kort varsel ikke vært noe problem, men nå begynner styret. Uansett hvordan vrir og vender på det, så må man sende inn søknadsskjema, og det må være per post. Totalt meningsløst syntes nå jeg. Jeg nekter å tro at dette kan være den beste løsningen. Man brude kunne ha gjort noen unntak for personer som ønsker å jobbe, og har en jobb man kan bli spurt i hutt og pine. Det geniale ville være om man fikk en frist for å gi beskjed dager man hadde jobbet i samme måned, slik at de kan justere ned pengene etter det. Men jaja. Nå er det i drømmene da.

Som sant skal siers begynner jeg å bli rimelig lei av min ene deltidsstilling. Unnskyld, hvis dere leser dette, men det er sant. Jeg skal ikke gå i detaljer på hva og hvorfor, men kort sagt blir det lite økonomisk og kveldsvakter inne på et senter begynner å bli leit. Jeg sitter tross alt på en bachelorgrad og mye annet av utdanning og kunnskaper jeg ikke får brukt. Så håper jeg får i gang dette med bedrift som nevnt tidligere. Nå har jeg og fått litt freelance arbeid. MEN ser ikke frem til alt styret som begynner neste uke med søknader om gradert uttak og utsettelse av permisjon grunnet arbeid. Men sånn er det jo. Så lenge jeg kan jobbe hjemmefra vil jeg gjerne gjøre det ekstra arbeidet med å sende inn skjema. Det tungvinne er at jeg har en jobb til som jeg virkelig forduger på alle måter, men dilemma blir jo at jeg har denne freelance arbeidet jeg og forduger. Så jeg må bortprioritere hver uke, da man kun kan søke om utsettelse på ett arbeid om gangen . Tåpelig!

Leave a Reply

