Ærlighet er ingen skam · Diverse

Stahet lenge leve!

For en sta familie! Utrolig at ting går rundt noen ganger. Det var i utgangspunktet det jeg trodde, helt til jeg begynte å skjønne den nye rytmen, eller rytmen som egentlig alltid har vært. Stakkars den lille som jeg trodde nektet å ta pupp. Men det må ha vært luft hele tiden. Om jeg skal være etterpåklok. Eller det er kanskje en ønsketenkning fra min side. Uansett så har det løst seg, og han tar greit pupp fra meg nå. Ofte når han ikke vil, så er han rett og slett ikke sulten! Og det er spesielt vanskelig når man er vandt til at det går 2 timer mellom hver amming, og så plutselig er han ikke interesesert i mat! Rytmen vår både dag og natt er nå forandre, nettopp fordi han blir større, og andre ting er mye mer interessant enn å sitte stille på dagen hos mamma og spise. Så tiltaket med å måtte gå rundt funker kjempefint. Man må finne noe som er interessant nok til å ha tålmodighet til å spise. Så lille sjefen i hus vet hva han vil! Som mor tror man at man er sjefen. Men man må bare gi seg, og innse at det er poden som er det.

Nå som alt skal i munnen for å utforske, syntes jeg det fort blir veldig vanskelig å finne ut om han er sulten, eller bare sinna på den dumme leken som ikke snakker tilbake eller gjør som han vil. Man må le av det til tider. Svært underholdene til tider!

Forsiktig har vi begynt å gi han mat far 4 mnd. Han begynte å smake på most potet med gulrot og pastinakk. Faktisk kjempegodt! Utrolig nok! Mat som er søt, nekter han å spise. Det er liksom bare mamma som skal gi mat som er søt, og det er melk, alt annet er bare merkelig syntes han! Men til vår fordel.

Han spiser med hele kroppen, så han må spyles, vi må spyles, og huset må spyles ned etter ett måltid. Denne smaksprøven vi startet med ble fort ett måltid. Han syntes det var kjempegodt. I etterkant ha vi og gitt litt annen mat i tillegg til kjøpegrøt.

Apetitten er fremdeles på topp! Men etter jeg har begynt å prøve gi han noe fast føde når vi selv har middag og en liten time før leggetid, etterfulgt av melk fra meg. Så har vi faktisk klart å få litt lengre soveøkter enn på maks 2 timer! Og det er herlig! Kanskje jeg selv har vært litt blind og han faktsik ikke har trengt mat med en gang han romesterer på natta! Man lever jo i denne bobla så alt er ikke så lett å se! Så overgangen til å kutte ned på måltid om natta har gått kjempefint. Stakkars liten fikk feber en uke etter vaksinen ved 5 mnd. Så rett opp i overgangen med tilvenning. Så febernatta og de to neste fikk han bare melk når han ønsket. Han var jo så tørst! Så begynner litt på ny med tilvening og håper det går bra!

Leave a Reply

