Ærlighet er ingen skam · Diverse

Fasinerende raskt utvikling!

Jeg er utrolig fasinert hvor raskt dette går. Når man vente rpå at det skal komme, føles det utrolig lenge til, men så plutelig finner de det ut på egenhånd, og vips så følger noe annet etter!

Nå har han begynt å rulle seg rundt, fra rygg til mage, og har funnet ut hvordan han kan flytte seg rundt på ryggen. Og ikke lenge etter dette så skur han seg baklens rundt på gulvet og man vet aldri hvor man finner han om man vender bort blikket. Han babler og står i som aldri før. Og nye erfaringer og utfodringer dukker stadig opp. Det er sant det som sies om at hver dag, måned og alder i seg selv er noe helt spesielt, fantastisk og koselig ved seg. Og ja, alle stadier har sine utfordringer. Mange ganger må jeg le av hvorfor vi ikke har oppdaget tegnene før! Årh, så dumme vi er. Kan man jo sitte å si i etterkant. Men som førstegangsforeldre skal jo alt læres! Og naivt nok blir man forbannet på alle andre som har sin mening om hvordan man skal gjøre ditt og datt. Neeeeida, det gjelder ikke for mitt barn. Men joda. Desverre må man bare innrømme at i de aller fleste tilfeller gjelder det ditt barn au.

Du tror meg kanskje ikke nå, men bare vent….

Tenk på alt som er innebygd og klar for å læres. Dette er så fantastisk! Men raska på! Vi har ikke hel dagen! Lær deg å løfte hode! Lær deg å rulle rundt! Lær deg å krabbe! Årh, du får det jo ikke til! Slapp av foreldre. Ditt barn utvikler seg helt riktig! Det tar bare litt tid av og til å knekke koden, som man kan si. Og ofte om man hjelper og tilrettelegger for mye, vil dette virke mot sin hensikt. Alle har nemlig sin egen måte å lære på. Og om vi hjelper for mye, ja da kan vi rett og slett gjøre at de hopper over viktige deler av sine steg for å få det til. Er det mulig?! Jeg gjør jo alt riktig! Jeg skal nok lære deg å krabbe. Mange ganger må jeg ta meg selv i ørane for å ikke bidra for mye. Jeg ser fort at det er noe poden må lære først, for at han skal få det til.

SLUTT Å SABOTERE! Jeg sier det bare. Klarer ikke alltid selv å styre meg, vil jo så gjerne hjelpe den lille med å få ting til. De har jo alt innebygd, tar bare litt tid av og til for å finne ut av hvordan kroppen fungerer. Til meg selv og andre, vær tålmodig, din ungen utvikler seg helt som den skal!

Leave a Reply

