Ærlighet er ingen skam · Diverse

Jeg skal ikke gjøre slik! Og så den hjemmelaga barnematen…

Åjoda! Det skal du søren med gjøre du au. Ikke tro at du er bedre enn alle andre mødre og gjør alt riktig. Jeg tar meg så mange ganger i å tenke at det skal ikke jeg gjøre. Nå har jeg sett hvordan de andre gjør feil, så nå vet jeg bedre enn dem. NEIDA! Så tullete å tro det. Når du først er opp ei den samme eller liknende situansjonen selv, så gjør du og akkurat de samme «feilene» som alle andre. Heldigvis lærer vi alle våre barn å kjenne, og finner en god måte å løse alt på. Det er jo lov å leve i drømmeverden. Er det ikke?

Som førstegansforeldre. Har man jo ikke noe annet å måle seg opp mot, enn alle andre. Man lærer underveis og når nestemann kommer så er man ferdig utlært! Nei, nå tuller jeg fælt med deg. Jeg kan med garanti, selv om jeg selv bare har en, at vi må lære alt på nytt når den neste kommer. For det første, så har vi allerede glemt mye hvordan det er å ha en liten baby. For det andre, så har vi nå en som er litt større, og en baby. Som jeg grugleder meg til den dagen!

Å så var det den barnematen jeg skulle lage helt fra bunnen av og fryse ned. PØH! Snakk om å være urealistisk! Jeg har lett høyt og lavt etter oppskrifter til barnemat man kan lage selv. Og de inneholder så mye bra som babyen skal spise og smake på. Jeg skrev den ene handlelisten etter den andre. Men «glemte» den alltid hjemme da jeg skulle på handletur. Å lage barnemat som er noe helt annet enn hva resten av familien spiser er bare tull! Skal man klare å lage mat til minsten også, må man være realistisk og lage den samme maten du selv skal spise. Selvsagt hiver du ikke på masse salt og chilli! Tenk nå litt, du skal fore et lite menneske… Her har du alle oppskriftene du trenger allerede ved erfaring. Selvsagt er det diverse de ikke kan ha, men det er mest før det er blitt most slik at babyen klarer å svelge det ned uten å sette i halsen.

Så når det er avklart. Du skal gi mat til et menneske til. Ja, hva spiser familien? Kan du lage dette uten å krydre med salt og bruke ferske urter, og eller annet krydder som er godt? Ja, men der har du svaret! Jeg ble så glad da jeg var på helsestasjonen og noen spurte om de kunne spise samme mat som oss selv. Jeg levde lenge naivt i tro om at jeg ikke klarte lage barnematen selv. Barnemat! Det må være vanskelig! Og svarert var nesten blankt ja på helsestasjonen. (Les deg selv opp på unntak i de forskjellige aldersgruppene. Det er nemlig diverse mat som kan være farlig grunnet miljøgifter og annet som kan være farlig grunnet magene eller kroppen klarer å gjøre det den skal.)

Hovedregel er å ikke salte og honning. Så er det nesten fritt frem. Nå kan jeg ikke si at jeg er ekspert i alt de kan ha og ikke. Jeg prøver meg litt frem med sunn fornuft og jukselisten min på hva de kan spise og ikke. Det viktigste er vel at de får i seg viktig/riktig næring, og at maten er laget på forsvarlig måte slik at vi ikke gir de masse bakterier og annet drit.

Jeg måtte innse at de fantastiske oppskriftene på barnemat var bare å gi opp. Jeg har prøvd opp til flere ganger… Når vi endelig turte å lage litt ekstra middag til oss selv og bare la være med salt og diverse annet, så ble det å lage barnemat lett som en lek. Nå har jeg begynt å fylle opp frysen med glass jeg har samlet fra kjøpt barnemat. Og er selvfølgelig nøye med å skrive på hva som er i og dato. Før jeg tar maten på de små glassene, kjøler jeg ned maten raskt ved å legge det spredt ut på en tallerken og inn i kjøleskapet.

Fy så herlig hverdagen plutselig blir når jeg klarte å skjønne at det var bare et menneske til som skulle ha mat! Ikke alltid poden er sulten til samme tid som vi spiser enda, da vi ikke er så flinke til å spise til samme tid hver dag, slik som minsten er. Så da blir det gjerne til at jeg må legge hans mat til side og gi neste dag.

Plutselig er man blitt en liten supermamma som mestrer ganske mye! Det føles hvertfall slik når man klarer å holde liv i poden, vaske klær, lage mat, og ikke minst ta vare på seg selv, mannen i hus og katten. Han får litt mye kjeft enda når han ikke gjør som jeg sier. Stakkars, får litt vondt av han. Men godt jeg er flink til å kose med katten i det minste!

Leave a Reply

