Ærlighet er ingen skam · Diverse

Æ KAN SJØL! – Tips og erfaringer når dette skjer!

Omtrent hver gang de lærer noe nytt, så skal de alt selv! Og dette har ikke gått opp for meg før nå, som han er fylt 8 måneder!

Vi satt og spiste, og han har begynt å bli utrolig flink til å spise selv. Noe vi selvsagt oppmuntrer til. Veldig fint at alle kan spise samtidig. MEN det å gi grøt kan fort gi utfordringer da han enda ikke mestrer å spise med skje… Vel ja. Kan jo tenke deg hvordan det ser ut etter han får lov å tukle med det selv! Så ikke alltid jeg har  lyst å ta meg tid til å vaske ned hele huset når vi skal av sted etter måltidet. OG det er ikke alltid populært. Hans måte å protestere på er heldigvis ikke gråt, men han sier, MEH! MEH! Og veiver med armene. SÅ ja, å gi grøt gjør jeg KUN hjemme for øyeblikket. Og ofte brødbiter dynket i grøt. Slik at han spiser det selv.og så lurer jeg inn en teskje i ny og ne!

Jeg kan jo forstå de små også. Tenk å endelig mestre noe selv! Og så skal vi voksne mase på dem og hjelpe dem med det de kan! Klart de vil gjøre det selv, og klart de ønsker å bli bedre. Noe de også gjør om vi gir dem muligheten. ALT skal jo læres!

Min erfaring når poden er sulten, men nekter å spise er å gi han noe å dille med. Alt fra lokk til kopper som ikke knuser når han hiver det på gulvet. Da har han liksom noe han kan mens man gir dem noe mat. Ikke alltid at jeg har suksess med dette, og da må jeg ty til brødskiver i biter. Om han nekter eks grøt da, smører jeg brødbitene med det jeg prøver å gi han. Og prøver selv å være flink til å lære han å spise med skje…

Dette ser jeg også igjen med større barn, som kanskje har lært å gå. Selvsagt at de ikke vil sitte i vognen på tur! DE KAN JO GÅ! Jeg har enda ikke kommet til dette stadiet, men ser mange som ender med å måtte bære på den lille…

Nå kan jeg bare spekulere på et tips, og jeg tenker at man bare setter seg ned, eller stopper opp når de begynner å mase på å opp.  Men vi får se når jeg kommer dit!

Man må jo bare prøve seg frem og spør om tips ifra andre. Er ikke sikkert det funker for dere!

Noen jeg vet om oppfører seg akkurat som poden når de slår seg vrang. Eks når ungen legger seg i hulker på gulvet. Uansett hvor de er. Ja, så gjør foreldrene det også! Poden sluttet raskt og syntes det var kjempeflaut at foreldrene var så barnslig! Nå er ikke jeg psykolog og hvordan barn oppfatter voksne ut ifra dette vet jeg ikke. Men om det funker, så hvorfor ikke?!

Leave a Reply

