Ærlighet er ingen skam · Diverse

Når slutta vi å amme sa du?!

Ja, jeg har jo lenge ønsket at vi skulle slutte med nattammingen. På dagen har det sakte men sikkert avtatt veldig raskt da han begynte å spise fast føde fra ca 5 mnd. han spisete mer og mer. Og ammingen ble mindre og mindre.

Nattammingen ble plutselig slutt nå i begynnelsen av januar. Lenge gikk jeg i drømmeverden om hvor fantastisk dette skulle bli. Poden skulle sove 5-6 timers økter fra vi la han for natta til morgenen.

DEN drømmen har forblitt en drøm. Nå sover kanskje poden i 2-4 timer i strekk første økt. Så resten av natta blir fort små økter på 2-3 timer. Og midt på natta kan han plutselig ikke finne en god sovestilling slik at han blir liggende våken ei stund. Alt fra noen få minutter til ett par timer! UFF! UFF, sier jeg bare!

Puppen slutta vi plutselig med. Jeg har jo lenge jobbet mot av vi skulle få dette til, men plutselig kom natta hvor han ikke fikk pupp i det hele tatt! Føler at jeg ikke helt er blitt informert om den nye ordningen.

Noen netter er herlige hvor han sover ganske lange økter. Morgenene derimot starter nå tidligere enn normalt. Vi hadde morgen mellom 07-08 i en lang og god periode. Som jeg selvsagt syntes var altfor tidlig og klagde ofte på dette.

Men nå, joda, nå begynner dagen gjerne rundt 06… Så dette med ammeslutt er bare oppskrytt! Innså så raskt at han ikke hadde behov for mamma på natta. OG den åpenbaringen har virkelig reddet livet mitt. Føles ihvertfall slik. For en herlig følelse av å ha fått 6,5 timer sammenhengende søvn! DET har jeg ikke hatt på ca 1,5 år… NYDELIG!

Så nå er jeg superklar for å hjelpe han med å sove lengre soveøkter på natta.

DET ingen derimot har fortalt om dette med ammeslutt, er nye, og mye smerter i puppene. Det blir overproduksjon av melk, og det gir smerter som klumper i brystet. Ikke veldig godt. Kjennes ut som små betennelse klumper. Jaja. Sånn er nå det. Heldigvis varte dette i underkant av ei uke på hver pupp.  

Angrer jeg på ammeslutt? Nja. Egentlig, men egentlig ikke. Jeg savner kosen og følelsen av den sterke tilknyttningen vi hadde sammen. De vokser så altfor raskt…

Leave a Reply

