Ærlighet er ingen skam · Diverse

Når ting faller på plass…?

Som jeg tidligere har nevnt er jo alt bare faser. Vi har alle gode og dårlige dager. Og det må være lov. Men som foreldre er ikke alltid dette like lett. Jeg går igjennom veldig mange faser som er frustrerende for meg, og selvsagt for mine nærmeste som sliter med å forstå når jeg ikke helt klarer å sette ord på hva jeg går igjennom. og det resulterer i alt jeg får frustrasjons utbrudd. Som da blir kort lunte, trøtt, sliten og klarer ikke sette ord på følelsene jeg har.

Takket være poden har jeg klart å bli flinkere til å fortelle og snakke om mine følelser. Jeg har egentlig aldri vært den personene. Jeg er den som brøler og kaster ting på gulvet om jeg blir frustrert. Men da jeg så at minste mann reagerte på samme måte som meg fikk jeg en ordenlig tankevekker. Det er ikke slik jeg ønsker at vi skal ha det her hjemme!

Ja, det er lov til å vise følelser, men det skal ikke være lov til å kaste ting og være stygge mot hverandre. Guttungene hadde jo sett at når mamma ble sinna kastet jeg ting i gulvet og gikk men jeg brølte ett eller annet på vei ut døra som jeg smalt igjen…

Du aner ikke hvor mye jeg skammer meg for at min sønn har sett denne siden av meg! Nå har ting derimot snudd helt her hjemme. Da jeg så hvordan han selv taklet frustrasjon, og gjorde liknende som meg, ja da tok jeg grep og satt meg ned med min mann og prøvde å forklare hvordan jeg hadde det opp i alt.

For meg er det å være mamma alt. Og samtidig er det viktig å være seg selv også. Hva gjør meg glad alene? Hva ønsker jeg å gjøre kun for meg selv, om jeg skal gjøre noe egoistisk å tenke kun på meg selv?

Det er en balanse man som kvinen skal finne. Og dette har vært veldig tøft syntes jeg. Det er vanskelig å skulle finne balansen om det å være mamma, kjæreste, samboer, datter, storesøster, venninne, kollega og ha overskudd til å være seg selv opp i alt dette. I perioder så velger man bort alle andre sider, og fokuserer kun på den ene rollen man har. Å være mamma. Nettopp fordi den lille er helt avhengig av deg og fin omsorg. Noe jeg så gledelig gjør uten å tenke. Men når poden da begynner å bli selvstendig. Og da tenker jeg alt fra å slutte med amming, vil være mer hos pappa, vil leke alene, krabber, går, spiser selv uten at jeg som mamma må hjelpe til eller å være til stede. Da føler jeg meg hjelpesløs, for hvem er så jeg da? Hvordan skal da jeg være som mamma? Nå får man plutselig tid til å være litt av de andre rollene også, og folk rundt deg krever litt at du er den rollen også. Det føles som et stort press, fordi du nettopp har funnet ut av hvordan rollen som mamma er, men så føles det ut som om man må finne ut av mammarollen helt på nytt igjen når og alle forventer at man skal være alt det andre også. jeg forstår at min mann vil at vi skal være kjærester også, det vil jeg også veldig gjerne. Og det har vært veldig vanskelig. jeg elsker han over alt, og det som er vanskelig å er lage plass når man endelig kan få tid til kun seg selv.

Det er dette jeg sliter med, å finne balansen å få prioritert seg selv også. For det er viktig.

Tittelen sier at ting faller på plass. og ja, det gjør det. Hele tiden må man skape nye balanser i livet for at det skal fungere. Og det er jo og den store prøvelsen med det å være/bli foreldre. Finne en balanse som alle kan trives med. Vi er jo tross alt bare mennesker som prøver så godt man kan. Og det viktigste opp i alt dette, av min erfaring er å prøve å sette ord på følelser og ta seg tid. Det sies jo at Roma ikke ble byget på en dag. Og det er nemlig noe i det. Klarer man å akseptere, respektere og lytte til hverandre, så er alt mulig. Alt er jo faser. Ikke vel?

Leave a Reply

