Ærlighet er ingen skam · Diverse

Hverdagen nå

Tiden forandrer seg raskt. Og poden ble 18 mnd nå i oktober. Jo eldre man blir desto raskere går tiden. Og når man får barn, ja da aner man virkelig ikke hvor tiden blir av!

Han stortrives i barnehagen og begynner å kunne si ganske mye, men forstå alt man sier. Og det er utrolig fasinerende! Hverdagen blir så mye lettere når man kan kommunisere med den lille som forstå alt man sier.

Jeg har enda noen dager hvor jeg syntes det er litt vanskelig å finne balansen min. Nettopp fordi at minsten skal bli storebror i mars 2017. Derfor var det ikke så lenge siden at når jeg endelig hadde funnet balansen min, ble den litt forstyrret når man endelig ble gravid. da gikk det plutselig opp for meg at det hele starter på nytt. Og nå bare med 2 små som krever mammas oppmerksomhet på to helt ulike måter. Og det var selvsagt ikke lett å komme seg igjennom. det var mange tanker i hodet mitt på hvordan i alle dager jeg skulle klare dette en gang til… Heldigvis har vi begge vært veldig flinke til å prate om ting når man blir irritert. og jeg er så glad for at det har blitt slik. Det gjør ting så mye lettere og alle er da flinke til å snakke eller lytte til hverandre. Og alle har lov til å være sure, trøtte og frustrerte.

Vi gleder oss masse til mars og er flinke til å nyte tiden med minsten. Selv merker jeg at jeg ikke er helt ferdig med den perioden med å ha et lite knøtt. Og gleder meg til å kunne gi en lillestøster eller lillebror. Slik at de kan ha gleden av hverandres selskap. Det er ikke alltid vi voksne klarer å gi barna alt de trenger. De må nemlig sosialiseres med andre barn.

så får vi håpe at nå som man har vært igjennom perioden med en liten en at det blir lettere neste gang.

Når tiden går er man alltid spent på hva som vil bli den neste prøvelsen, men foreløpig må jeg si det går veldig bra.  han prøver hele tiden å teste oss, men vi er klare på de reglene vi har. Og ellers er vi flinke til å kommunisere hvorfor vi sier nei. Og det ser ut til å virke på minsten i hus. foreløpig.

Det er ulike faser jeg har sett mine venninner har vært igjennom med sine barn, som vi faktisk ikke har vært igjennom på samme måte. Selvsagt har det vært perioder hvor han absolutt ikke ville ligge på stellebordet, men da gav jeg meg ikke. Om han så lå å skrek og prøvde å vri seg unna så lot jeg han ikke gjøre det. Så var det bare noen få dager så forstod han det og nå koser han seg igjen på stellebordet. Og vi har alltid en morsom lek eller kosestund når han må ligge der.

Nå har han også begynt å sove godt om nettene i lange økter. Stort sett kan man legge han for natta og så er det stille frem til ca 23/24 tiden. Noen ganger kommer det litt lyd før han selv sovner, andre ganger gir jeg meg og gir han sutten. Kommer ann på hvordan han griner. Man hører om det er sutregrin, oppmerksomhet eller noe annet. og da er det gjerne stille til vi skal opp mellom 0630/0730. Så veldig heldig sånn! Håper det fortsetter slik og ender opp med å være stille fra leggetid til våknetid.

Selvsagt har vi noen kvelder hvor han sutrer og ikke vil sove. Så langt det lar seg gjøre prøver jeg å holde meg unna. Ut ifra type gråting. Og det ser ut til å fungere fint. Jeg husker alltid på at han har spist godt, drukket litt vann og har det han pleier å ha i senga for å sove. Vet jeg han har det lar jeg han bare sutre. Det gir seg som regel etter 15-30 minutter. Som jeg sier til min mann, om han skrikegråter uten stans, ja da må vi ned. Men om han sutrer litt, stopper opp og sutrer igjen. Da venter vi lengst mulig med å gå ned. Plutselig sovner han.

Og han er jo bare den aller beste på alle måter! Utrolig at vi har fått en så flott sønn.

Leave a Reply

