Ærlighet er ingen skam · Diverse

Smitter mine reaksjoner over til den lille i magen?

Her om dagen begynte jeg å undre meg litt over hvor mye barna tar etter oss voksne. Siden jeg nå er gravid igjen begynte jeg å tenke på om vårt humør og reaksjoner kan ha noen innvirkning på den lille i magen?

Flere forskninger sier jo at man skal ta det med ro og unngå stress. Da fosteret i magen kan merke dette… Og da begynte jeg å tenke på ulike situasjoner, og om dette også smitter over i form av følelser til barnet. La meg prøve å forklare hva jeg mener:

Hvis jeg reagerer på en situasjon i møte med et annet menneske, vil dette da smitte over på barnet i magen?

Hva med når et menneske som ikke er så nært ønsker å kjenne på magen, vil da den lille ha samme forhold til denne type når de blir født?

Dette synte jeg var veldig spennende! Og undrer meg veldig over dette. Litt fordi jeg vet og merker at den lille i magen merker at det er pappa som berører magen og snakker til den. Og det litt ut ifra hvordan jeg også reagerer på at min mann berører magen og følelsen jeg har når han snakker til kommende sønn.

De kjenner jo igjen stemmene våre og lukt. Så hvorfor kan da ikke andre situasjoner også smitte over i en viss grad? Og da må nok denne situasjonen skje jevnt for å skape seg opp en relasjon som fosteret da kjenner igjen.

Hm. Jeg undrer meg.

Leave a Reply

