Ærlighet er ingen skam · Diverse

Barne -Tv sover, så vi kan ikke stå opp enda…

Fy så lur jeg følte meg i dag tidlig! Generelt er han veldig grei på natta. Ja, han våkner gjerne 2 – ganger fra vi legger han kl 18.30-07.30 på morgenen. Men det er ikke så ille. Stort sett klarer han å legge seg selv uten å lage så mye styr. Men noen netter må jeg fremdeles inn til han og gi han sutt. Ikke alltid jeg må løfte han opp for en nattakos.

I dag var det nemlig litt for tidlig etter min smak. kl var akkurat blitt 06.00. OG det finner jeg meg ikke i. med mindre jeg må på jobb. Så jeg spurte om han ville sove i mammas seng. Han svarte ja og hang over skuldrene mine på vei inn i senga.

Men i hans hodet var det plutselig på tide å stå opp. Men først ville han se barne – tv i senga. (jeg har nrk app vi bruker å se på. Noe som er ypperlig for å få noen ekstra minutter i senga! Av prinsipp er det ingenting annet enn å slappe av og ligge stille vi skal frem til 06.30. Gjerne senere: 07.00/07.30. Men så begynte han å tulle rundt i senga. Småsutringa starta og jeg kjente et indre sinne.

PLUTSELIG! Så prøvde jeg meg på: “Kom til mamma, du ville se barne – tv?” Sier jeg med en myk stemme. Han stopper med sutringa og sier ja. “Legg deg her hos mamma.” Når han legger seg i armkroken forklarer jeg at vi ikke kan se barne – tv enda, fordi de sover enda. Det er fremdeles natta, men om han ligger stille her hos mamma, så skal mamma si ifra når de våkner. Så kan vi se barn-tv. Og vipps! Han var stille i 20 minutter før han fant frem mobilen min og sa at han ville se.

Så ble det en fin morgen likevel! Kommunikasjon med sine barn er utrolig herlig! Når det går denne veien. Selvsagt har vi også utfordringer hvor han prøver å fortelle oss noe, vi bruker for lang tid på å skjønne hva han vil, eller at han får nei. Stort sett så går det greit. Så lenge man viser forståelse av hvorfor han ønsker det han ønsker, og kan si på en fin og rolig måte hvorfor det blir nei. så går det greit. Vel og merke, han er bare 20 mnd, så forklaringene er enda veldig enkle og konkrete. Men vi prøver å unngå å bare si: fordi mamma/pappa sier nei. Vi prøver så godt vi kan å legge til hvorfor vi sier nei. Gjentar oss flere ganger til han gir uttrykk for at han forstår det. og man skal ikke undervurdere dem! de forstår det utroligste!

Leave a Reply

