Ærlighet er ingen skam · Diverse

Hoster så man kaster opp grønt slim… USJ!

Vi er inne i første barnehageåret, som også starter på høsten. Seriøst! Vi har hatt 2 dager hvor minsten ikke har hatt rennende nese siden midten av August. Og nå har vi nettopp kommet oss igjennom en tøff periode med potte tette neser, feber dager på og av, hosteanfall med oppkast av grønt slim. Og en bortreist mann! Fy søren så slitsomt de 2 ukene har vært. Heldigvis fikk jeg en del hjelp av mamma som kunne hente han i barnehagen  når jeg var på jobb. Og de dagene jeg selv ikke var helt i form, hadde jeg mulighet til å komme til mamma og sove litt. Ellers har jeg vært heldig med arbeidstiden min som freelancer og kun jobbet noen få timer, slik at jeg har fått slappet en del av. Var litt ekstra slitsomt siden jeg er nå 6,5 mnd på vei.

Jeg måtte ty til nesespray, og kunne bruke den til barn. Rhinox. Den kan man gjerne bruke, så lenge man følger instruksene. Bruk saltvannspray først. Hjelper ikke dette, kan man ty til den andre.

Så er det heller ikke mye for sår hals og hoste man kan bruke…. Men jeg fikk fribol merke, sånn naturlige greier på apoteket. veldig godt.

MEN husk at kaldt vann er det beste 🙂 Varm te lindrer riktignok smerten og får opp slimet, men er kortvarig. Så fint å variere. Jeg drakk kun kaldt vann på dagtid, og før jeg skulle sove lagde jeg meg te av ingefær. Til poden lagde jeg og te, men han lot jeg bli lunken før han fikk den. Pluss at jeg enkelte dager her og der fortsatt og gi han dette i vannflaska. Så kan være et tips å få inn ingefær i både matlaginga og drikkevannet med jevne mellomrom året rundt. (Ingefær er nemlig godt for immunforsvaret og vil hjelpe deg å bli kvitt forkjølelsen fortere, og holde sykdommer på avstand. I en litt større grad enn uten ihvertfall 😉 Det samme med appelsiner, c – vitaminer er bra.) Frisk luft er også sunt. Kom deg ut fra alle basseluskene du har hostet ut hjemme. Luft jevnlig og bytt oftere på senga.  

Jeg er ikke den som liker medisiner, og vil la kroppen jobbe. Og for all del! Ikke ta noe mot feber. Feber er kroppens egen medisin som er et veldig godt tegn på at nå tar virkelig kroppen kontroll på sakene og skal bekjempe hva enn du er smittet av. Og husk at de små tåler mer feber enn oss 😉 så ikke se på hvor høy temperaturen er, se ann allmenntilstanden. Om man ikke drikker, er slapp og man ikke får kontakt med gjeldene person, feberkrampe eller dette varer i mer enn 2-3 dager uten at feberen ser ut til å gå ned. Ja, da en det best å kontakte legen. Tenk sunn fornuft! Om feberen inntreffer vil den som regel variere i løpet av dagen. Også lurt å sove på et litt kaldere rom og ikke ha det for varmt rundt seg. Kroppen klarer dette fint selv.

God bedring!

 

IMG_20161128_193022.jpg

Leave a Reply

