Diverse

Kylling med stappe og grønnsaker

Etter Ratatouille middagen ble jeg litt inspirert. Fant noe kyllingfillet på frysen og kjøpte inn aubergine og squash igjen.

IMG_20170128_174521.jpg

Denne ganga gjorde jeg det veldig veldig enkelt. Jeg brukte: poteter, gulrot, squash, aubergine, rømme, smør, løk salt og pepper

Hør nå her: 

  • Kokte poteter og gulrot sammen, som jeg tilsatte salt, pepper og smør da jeg stappa dette sammen.
  • Grillet kyllingen med krydder og marinert i olje
  • Aubergine, squash og løken stekte jeg i panna.

Ferdig!  🙂 Veldig raskt og enkelt, og smakte veeeeeeeeldig godt!

 

IMG_20170128_171923.jpg

 

IMG_20170128_171913.jpg

Ærlighet er ingen skam · Diverse

Gravid, sliten og lei

Ja, nå nærmer termin seg med stormskritt! 20. mars og satser på guttungen kommer før tida denne ganga også. Kiloene begynner å komme seg nå. Har gått sent frem til ca uke 33. Jeg har jo vært litt mer aktiv grunnet poden man har fra før. og nå legger jeg på meg ca 500-1000 gram i uka. så det tyder på at den lille i magen har det veldig godt.

Jeg har aldri vært tykk og begynte slank denne ganga au. Men nå begynner kiloene å bli tunge på magen. Heldigvis jobber jeg lite, da det ikke er så mye jobb der jeg jobber. Som nevnt tidligere er det veldig sesongbasert. Noe jeg har utnyttet med å ta vare på meg selv nå som det begynner å slite på bekken om jeg sitter eller går for mye i løpet av en dag.

Ingen liggestillinger føles ut som avlastning. Så man blir jo sliten å å faktisk slappe av også. Man vrir og vender på seg. Og måten babyen beveger på seg nå er mer press og strekk og ikke den kjente sparkinga nå som det er så liten plass inne i magen.

Jeg ser veldig frem til fødsel nå! Er veldig klar….

Nå er jeg heldig som har en så flott sønn som er grei å ha med å gjøre. Han forstår utrolig mye og man kan si at mamma må slappe av og ikke kan herje på gulvet som jeg pleier. Og da finner vi på ting hvor mamma kan ta det i sitt eget tempo. og det er veldig fint. Nå er jeg og heldig som har en mann som er utrolig flink pappa. han tar godt vare på sin sønn og meg. Og det hjelper. familien rundt hjelper også til med å passe på han noen ganger.

I tillegg stortrives han i barnehagen og er der fra morgen av til middagstid. Hadde det ikke vært for at han var i barnehagen hadde vi ikke skulle hatt en til så tett på førstemann for å si det slik!

veldig glad for at kommende storebror sover natta igjennom. Veldig sjeldent man hører fra han når han er lagt for natta. Hører man noe er det småsutring fordi han er tørst eller ikke finner sutten. Han ordner seg selv uten at vi må gå inn til han. Sovner veldig raskt igjen. Håper dette fortsetter når neste kommer. Da blir det mer overkommelig når mannen må ut å reise med jobben igjen etter fri ved fødsel.

Første gang jeg gikk gravid hadde jeg gøye cravings som alle forventer. Jeg spiste egentlig normalt og fikk de vanlige craving vi kvinner får uansett. Spise mye er noe jeg alltid har gjort, så det var ikke noe endring der heller.

Denne ganga liker jeg coca cola! Uff… det er jo ikke bra! Men det er ikke MÅ ha og sende mannen ut på natta. jeg kan fint klare meg uten, men om jeg får et glass kald cola, gjerne når kullsyren har daua litt..mmmm! Det er det beste!

Ellers er det egentlig som normalt. Og selvsagt prøver man å være flink til å spise sunt og variert. Men noen gangen skeier man ut. Slik man ellers ville ha gjort. Det er lov å unne seg noe iblant så lenge man ikke overdriver!

IMG_20170130_132900.jpg

Diverse

Ratatouille

Vi havner fort i rutine og lager stort sett det samme til middag fra uke til uke. jeg fikk litt nok og dro til med Ratatouille! Smakte utrolig godt. Jeg fant en på nett som bare bestod av litt ulike type grønnsaker. så tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe mer ut av dette og slo på storslegga. Og det tok faktisk ikke lange tiden.

IMG_20170127_162053.jpg

Æ gjorde det sånn her:

Forslag til tilbehør: squash, aubergine, gulrot, poteter, biffstrimler, hakka tomater, løk, hvitløk, paprika, ost og krydder

  • Satt ovnen på 200 grader
  • Kutta opp grønnsaker
  • La poteter og gulrot i form som jeg satt i ovnen ca 20 minutter i olje.
  • Stekte kjøtt sammen med hvitløk som jeg så la på en tallerken når de var ferdig
  • Stekte løk, aubergine og squash
  • Når alt var stekt stekte jeg alt sammen i panna med hakka tomater og krydret med oregano, salt og pepper.
  • Til slutt la jeg alt i formen til osten var gyllen

Middag! namnam!!

IMG_20170127_153602.jpgIMG_20170127_154257.jpg

IMG_20170127_155859.jpg

 

 

Ærlighet er ingen skam · Diverse

Omsorg

Utrolig søtt å se den lille begynner å bli stor og utvikler seg på mange ulike nivåer. I det siste har han vært veldig på omsorg for andre. Og det er ikke bare til mamma og pappa, men også bamsen og lekene sine.

Dette begynte vel i god tid før jul. Veldig til å dele når han selv også skal spise eller drikke noe. Da passer han på at vi andre rundt i selskapet hans også må spise eller drikke noe. Og etter jul begynte det veldig med at bamsen hans og favorittlekene, som er bilder, må få litt mat de også før han vil fortsette å spise.

ofte sitter jeg bare for å observere den lille. Utrolig hva de plukker opp og får med seg. Han er enda ikke 2 år, og har utviklet seg utrolig mye. Han viser omsorg, sprer glede, kan være sint, skuffet og er utrolig leken. Det er så gøy å se at dette har vi laget. Man blir veldig stolt når man ser at det går den rette veien. Og selv blir man veldig obs på seg selv og lærer veldig mye av hvordan man selv vil være og lære videre.

Tenk at jeg er så heldig å er mammaen til denne herlige gutten!

 

IMG_20170127_170314.jpg

Diverse · Hjemmelaga mat og barnemat

Mat ved omganssyke

Mange tips der ute. Så hva i alle dager skal man forholde seg til!

Jeg fant denne linken her som gir en veldig god beskrivelse!

Kort sagt, du mister mye væske som du må erstatte.

Tips:

  • Ingefær te (styrker immunforsvar og er godt for magen ) Kjøp en ingefær klump og hell på varmt vann
  • Cola (Ja, mye sukker, men det roer magen ved oppkast, men forverrer diaré. Er absolutt verdt det!)
  • Bixit kjekt, de med blåbær (Mye fiber som setter magen, blåbær er bra for kroppen/immunforsvaret som igjen da vil diaré om til den gode gamle dritten)
  • Biola, gammel kjerringråd. men hadde god erfaring med det
  • Faris med sitronsmak blandet med eplejuice (Kullsyre er nok ikke bra for magen sånn sett, men er salter her og eplejuice er bra for å få i seg litt “mat”.)
  • Banan er bra

Når jeg følte meg bedre var det veldig godt med yoghurt med frukt og knuste bixit 🙂 Også veldig godt uten yoghurt. Spesielt om man  om enda har oppkast eller diare. Melkeprodukter er ikke det mest gunstige å trøkke i seg da…..

IMG_20170120_083853.jpgIMG_20170120_083530.jpg